Werving & Selectie

You are here

Werving & Selectie

Nieuwe medewerkers aanwerven

De geknipte vacature

Je zoektocht naar de juiste medewerker begint met een goede voorbereiding. Sta dus zeker even stil bij de invulling van de functie – ook op langere termijn. En zet de taakinhoud en het profiel van de gewenste kandidaat op papier.

Maak daarbij een duidelijk onderscheid tussen kerncompetenties en leuke extra’s. Benoem de dagelijkse taken, maar vergeet zeker niet de elementen die de job boeiend maken: deelname aan projecten of klantbezoeken, optimalisatie van werkprocessen, …

Vertel meer over je organisatie. Licht de bedrijfscultuur en -activiteiten toe. Stel het toekomstige team voor en beschrijf de werkuren, extralegale voordelen, ontwikkelingsmogelijkheden, … Dan weet de sollicitant beter waarvoor hij zich kandidaat stelt.

Hoe ga je tewerk bij de opmaak van een opvallende vacature? Een overzicht in 11 essentiële stappen vind je hier

Je bedrijf moet uiteraard een gelijkekansenbeleid voeren. Benadruk dit en voeg bijvoorbeeld deze formulering toe: ‘Jouw kwaliteiten zijn voor ons belangrijker dan jouw leeftijd, diploma, geslacht, geaardheid, handicap, etnische afkomst of nationaliteit’. Dit werkt drempelverlagend. Zo mis je geen potentieel talent.
 

Samen naar een positief imago

We moeten het je niet vertellen: met de ‘war for talent’ is de zoektocht naar de juiste medewerker niet gemakkelijk.
Bovendien zijn veel jobs in onze sector knelpuntberoepen. Officieel zijn de sectortechnische knelpuntberoepen in onze sector:

  • logistiek verantwoordelijke
  • expediteur
  • dispatcher goederenvervoer over de weg
  • douanedeclarant
  • trein- en metrobestuurder

Hier vind je meer info over de beroepen in cijfers.
Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf een positief beeld schetst van de sector en de toekomstmogelijkheden. Bij jong en oud.
 

Tips voor een grotere instroom

Geef ook kandidaten met minder ervaring of zonder hoger diploma een kans. Bekijk dus zeker alle mogelijkheden:

  • In het onderwijs vind je genoeg interessante kandidaten.
  • LOGOS stoomt zelf ook gemotiveerde professionals klaar om knelpuntvacatures in te vullen. Ontdek alles over de geplande projecten.

Vergeet niet: met de juiste interne opleiding groeien deze mensen vaak uit tot loyale en goede werkkrachten.

Maak de vacature niet alleen bekend via een externe partner. Kandidaten solliciteren graag rechtstreeks bij een bedrijf. Ze kunnen zo ook extra info inwinnen. Bovendien bestaan er heel wat kanalen om potentiële kandidaten aan te spreken.

  • Publiceer vacatures zeker op je eigen website en LinkedIn-pagina. En op meer gespecialiseerde jobsites.
  • Gebruik zeker de VDAB-databank. Wist je dat VDAB je op maat kan helpen om kandidaten te vinden? Door je registratie bij VDAB stelt VDAB ook een correcte lijst van knelpuntberoepen op. En organiseren scholen de juiste opleidingen voor jouw vacatures. Ontdek hier alle voordelen van de VDAB-databank.
  • Spreek je eigen netwerk aan en haal je voordeel uit mond-aan-mondreclame via je personeel.
  • Breng zeker ook je interne medewerkers tijdig op de hoogte. Misschien zijn zij geïnteresseerd.

 

Een vlotte selectieprocedure

Blinken er al enkele sollicitaties in je mailbox? Screen die dan grondig. Filter uit elk cv de mogelijkheden en leg die naast het totaalprofiel. Hou ermee rekening dat íedere kandidaat plus- en minpunten heeft.

Licht sollicitanten meteen in over het verloop van het selectieproces. En geef tijdig persoonlijke en duidelijke feedback.

Nodig meerdere kandidaten uit. Vergelijk hen nadien zo objectief mogelijk op basis van de gewenste kennis, vaardigheden en attitude. Motivatie speelt een doorslaggevende rol.

Nieuwe werknemers worden pas succesvol als ze de juiste interne opleiding krijgen. Onderzoek dus zeker alle mogelijkheden van werkplekleren.

Hulp nodig bij de gesprekken? Volg deze tips:

  • Gebruik dit standaardformulier.
  • Pas de vaak gebruikte en kwalitatieve STARR-methode toe. Het vertrekpunt: acties uit het verleden zijn een goede indicatie voor toekomstig handelen. Laat de sollicitant dus concrete situaties beschrijven uit eerdere opdrachten en vertellen wat hij in zijn taak en rol realiseerde. Zo krijg je als interviewer een duidelijke profielschets. Ontdek hoe je dat doet.
  • Neem (online)tests of persoonlijkheidsvragenlijsten af. Die helpen je vaak om in te schatten of er een match is met je vacature.
  • Wil je nóg meer weten? Lees dan de uitgebreide handleiding Eerste Hulp bij Rekrutering en Ontwikkeling.

Wil je de referenties van een kandidaat checken? Vergeet dan niet dat de informatie van vorige werkgevers vaak gekleurd en eenzijdig is, zowel positief als negatief.

Vond je de geknipte kandidaat?

Dan heb je misschien recht op een financiële tegemoetkoming. Controleer dat bij:

Relevante opleidingen in het gratis cursusaanbod van LOGOS:

Vragen bij de uitwerking van je werving en selectie?
Een van onze sectorconsulenten komt graag kosteloos bij je langs.

 

Elke dag werken 52 000 medewerkers mee aan de goede organisatie van het goederenvervoer.